0

Fruntimmersveckan

Godmorgon vĂ€rlden 🌍

Fruntimmersveckan Àr hÀr!
Den nÀst sista veckan i juli 18-24 juli,
dÄ alla dagar förutom den första som inföll igÄr har kvinnonamn.
Det Àr Fredrik som inleder denna vecka.
Fredrik, Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma och Kristina. 
SÀllar mig till alla Kristinor, fast med en annan stavning! 

Bör jag kanske kÀnna mig krÀnkt att almanackan inte har min stavning...
Bör alla Fredrik:arna kÀnna sig krÀnkta över att bli omnÀmnda i fruntimmersveckan...
Bör alla andra mÀn bli krÀnkta för att de inte har en egen vecka...'karlvecka' som i gengÀld borde inledas med ett kvinnonamn...
Bör alla de som stÄr som andranamn dessa dagar kÀnna sig krÀnkta över att jag inte nÀmner dem...

Vi bor i Sverige och dÄ Àr det fullt lagligt att bli krÀnkt för precis vad som helst! 
Det lĂ€ttkrĂ€nkta landet!🇾đŸ‡Ș
Finns liksom ingen hejd pÄ hur mÄnga mÀnniskor som kÀnner sig krÀnkta för Àn det ena Àn det andra!
 
NÄvÀl, krÀnkt eller ej, denna fruntimmersvecka började ta form under medeltiden.
DĂ„ man firade fyra kvinnliga helgon.

De första belÀggen för namnet "fruntimmersveckan" Àr dock frÄn 1800-talet.
 
Denna vecka har rykte om sig att vara vÀldigt regnig!
Exempel pÄ Är dÀr fruntimmersveckan varit helt regnfri i Sverige Àr 1901, 1947, 1955 och 1959.
(KĂ€lla:google)
 
Med tanke pĂ„ hur mycket det redan har regnat sĂ„ kanske Ă„r 2024 ocksĂ„ skrivs in som regnfri, om inte annat kan man alltid hoppas😁
 
Ja har man inget annat för sig sĂ„ kan man skriva om sĂ„nt hĂ€r och göra check pĂ„ att "intresseklubben" sĂ€kerligen noterar detta😆
 
Namnsdag eller ej under denna vecka, sĂ„ önskar jag Dig en bra sĂ„danâŁïžâ˜€ïž
 
 

Kommentera hÀr: